shop menu reserves

Een nieuwe reserve kopen?

Je wilt hem eigenlijk nooit nodig hebben maar als het dan toch zo ver is wil je er blind op kunnen vertrouwen. Je reservescherm. Hoe zekerder je bent over je reserve des te sneller je hem zal werpen als het nodig is en des te sneller doet het scherm wat hij moet doen, jou veilig op de grond zetten.

Als je een nieuwe reserve gaat kopen is het goed om op een aantal zaken te letten en je erover te laten informeren. Wij helpen je er graag mee en daarom hier alvast veel informatie die je daarbij kan helpen. 

Bij het maken van je keus zijn er een aantal aspecten die van groot belang zijn en die je mee moet laten weten in de keus die je maakt.

  1. Openingssnelheid
    Het belangrijkste criterium voor reserveschermen is een korte openingstijd. Uit onderzoek is gebleken dat de meeste reserves onder de 100 meter boven de grond geworpen worden. Het duurt dan maar een paar seconden vanaf activering tot dat je contact hebt met de grond. Daarom is het belangrijk dat de reserve snel opent. De openingssnelheid wordt bepaald door de lijnlengtes, vorm van de kap en het volume van de kap. Grofweg kan je zeggen hoe groter de reserve des te langer de openingstijd. 

    Een andere factor voor snelheid ben je zelf. Hoe eerder jij hem werpt hoe meer tijd er is om goed onder je reserve te komen hangen. Om deze tijd te verkorten is het verstandig om regelmatig de beweging naar je greep te maken. Zo train je jezelf om de juiste beweging te maken bij het grijpen naar je reserve.  

2. Pendelstabiliteit
Het tweede belangrijkste criterium is de pendelstabiliteit!
Als een reservescherm tijdens de afdalingsfase pendelt, fluctueert de effectieve daalsnelheid sterk. In extreme gevallen kan
dit leiden tot impactsnelheid van ruim 10 m/s, terwijl de pure daalsnelheid bijvoorbeeld slechts 5 m/s bedraagt! Je kan je dus
voorstellen dat je zo min mogelijk gependeld wil.

3. Daalsnelheid
Het derde belangrijkste criterium is de daalsnelheid! Je wilt het liefst niet te hard neerkomen, maar een te lage daalsnelheid
is ook niet gunstig. Tijdens het afdalen aan een reserve heeft de paraglider de neiging om de piloot naar de zijkant onder de
reserve vandaan weg te trekken. Hierdoor ontstaat de schaarpositie wat de daalsnelheid verhoogd. Met een lage zinksnelheid
kan de paraglider niet veel lift naar de zijkant ontwikkelen waarmee de ongunstige schaarpositie wordt voorkomen. 

Echter, de daalsnelheid mag ook niet te laag worden. De kap wordt minder stabiel en dus gevoeliger voor turbulenties met
als gevolg pendelen en toch weer sneller dalen. In moderate thermiek bestaat de kans dat je gaat stijgen. En in wind zal je te
veel gaan afdrijven.  

Afhankelijk van de normen zijn voor reserveschermen twee verschillende daalsnelheden toegestaan. Volgens LTF is dit 6,8
m/s en volgens de strengere EN12491 slechts 5,5 m/s. Maar waar kunnen we deze snelheden eigenlijk mee vergelijken.

In deze tabel zie je wat deze getallen betekenen in snelheid en spronghoogte. Dat laatste is een stuk makkelijker te vertalen
naar de “werkelijkheid”. Je kan de snelheid dan vergelijken met een sprong die je van de aangegeven hoogte maakt.  

Daalsnelheid DaalsnelheidSpronghoogteNorm 
6,8 m/s 24,5 km/uur2,31 meterLTF-limiet 
5,5 m/s 19,8 km/uur1,51 meterEN  
5,0 m/s 18,0 km/uur1,25 meter  

Minder belangrijke factoren, maar factoren die wel mee kunnen spelen in je overweging van reserve zijn nog:

4. Gewicht en volumen
Als gewicht voor jou een factor is kan je dit zeker meenemen in je overwegingen. Een lichtere reserve is duurder in
aanschaf dan een wat zwaardere.

Het volume is vooral belangrijk voor het inbouwen in je harnas. De reserve moet makkelijk passen en mag niet klem
komen te zitten. Er zijn reserves die kunstmatig een klein volume hebben. Deze passen dan eigenlijk al niet goed in de
binnencontainer wat je vooral zit na het opnieuw luchten en vouwen. 

5. Prijs
De prijs moet je eigenlijk als minst belangrijke factor zien. Bedenk voor jezelf dat een reserve 10 jaar meegaat, en als je
deze daarna nog laat keuren kan hij zelfs tot 12 jaar meegaan. Wanneer je de prijs over deze tijd verdeelt valt het toch mee
aan kosten, die je leven kunnen redden. Toch zijn er prijsverschillen te zien. Dit komt vooral door de factoren wanneer de
reserve op de markt is gebracht. Ondertussen zijn er al veel ontwikkelingen geweest in het verbeteren van de reserves.
Maar je vindt nog steeds oudere modellen op de markt. Ook deze modellen doen zeker hun werk, maar zijn zeker niet
meer de beste. Je betaalt in dit geval dus zeker minder voor de reserve, maar houd er wel rekening mee dat bovenstaande
genoemde punten ook afnemen. 

6. Is de aanbeveling “Blijf 20 % onder het maximale aanhanggewicht” wel terecht?
Lange tijd is er aangegeven dat het verstandig is om 20% onder het maximale aanhang gewicht van een reserve te
blijven. Maar met de ontwikkeling van schermen is de vraag ook ontstaan of dat nog steeds terecht is. Het antwoord op
deze vraag is wat uitgebreider dan alleen ja of nee. 

  • Wanneer de reserve alleen goedgekeurd is volgende LTF-normering en een maximale daalsnelheid hebben van 6,8 m/s dan blijft het advies om daar 20% onder te blijven met je volledige gewicht. 
  • Reserveschermen die zijn goedgekeurd volgens normering van EN-12491 hebben echter al een aanzienlijk lagere maximale
    daalsnelheid van slechts 5,5 m/s. Hier werd deze aanbeveling al afgedekt door de lagere maximale zinksnelheid; verdere
    aftrek is niet nodig.

De crossreserves van Independence zoals de Evo Cross, Ultracross en NG en NG-Light die wij verkopen liggen onder
deze strengere EN standaardwaarde van 5,5 m/s en hebben met de nieuwe ontwikkeling dus niet direct de noodzaak om
20% onder het maximale gewicht te blijven. 

Een hoop informatie en we snappen zeker ook, dat de keuze nog steeds lastig is, het is nou eenmaal een ding wat je liever nooit in je leven ziet ;-). Dus als je nog vragen hebt, stel ze gerust! Ben je nu opzoek naar een nieuwe reserve? Dan kunnen wij je zeker helpen met goed en eerlijk advies. Wij verkopen verschillende type nieuwe reserves. Ook hebben wij een wisselend aanbod van in de school gebruikte reserves die nooit zijn geworpen en in goede staat verkeren, voor een gunstigere prijs. 

Luchten, vouwen en inbouwen
Wij hebben de ruimte en expertise voor het luchten, vouwen en inbouwen van reserves zodat ze het meest optimaal zullen werken als het nodig is. Je kan hiervoor het hele jaar door een afspraak maken om dit te laten doen. Als je je reserve moet werpen dan wil je er natuurlijk zeker van zijn dat deze goed opent. Door fouten ontstaan bij het vouwen of inbouwen kan de opening niet goed verlopen. Hierin geldt ook hoe simpeler de opbouw van de reserve des te zekerder de opening. 

Tweedehands
Kijk uit met tweedehands reserves kopen via marktplaats! Het is belangrijk om te weten waar de reserve vandaan komt en wat er echt mee gebeurd is. Wanneer je hier geen zekerheid over hebt is er geen garantie voor de kwaliteit en daarmee de zekerheid van de reserve.  

Reservegooidag
Liever doe je het nooit, maar hoe mooi is het om dit dan toch in een veilige omgeving te ervaren. Wil je eens ervaren hoe het voelt om je reserve te trekken? Kom dan naar onze jaarlijkse reservegooidag.