Afgelopen jaren zijn wij, Barry en Ayke bezig geweest met de voorbereiding voor het behalen van de Duitse instructeurspapieren. Het begon met het halen van de lokale brevetten. Dat is op wat taalproblemen na natuurlijk niet zo moeilijk voor ons. Daarna kwam de theoretische en praktische toelatingstoets om mee te gaan doen aan de opleiding tot hulpinstructeur. Een examen over de bekende vakken als vliegpraktijk, meteo, aerodynamica, etc. In de praktische toelating moesten we laten zien dat wij goed konden starten en landen, en een aantal oefeningen in de lucht doen.
Vorig jaar zijn wij twee weken bij de DHV in opleiding geweest. Een week in Duitsland voor de theorie en een week in Italië voor de praktijk. Twee leuke en intensieve weken met een vaardig team voor de opleiding. Zoals bijvoorbeeld Simon Winkler die kort geleden nog in Nederland was voor een lezing. We hebben daar onze vaardigheden kunnen tonen en we zijn daar weer op scherp gezet. De uitwisseling van informatie leverde de Duitsers ook veel op. In Nederland zijn we bijvoorbeeld in de opleiding tot instructeur over het onderwerp didactiek en methodiek veel verder. Ook werken we in Nederland met een portfolio om je vaardigheden te bewijzen. De DHV heeft voor bijna ieder onderdeel een duidelijk manier van leren die je dient te volgen. Deze wordt regelmatig bijgesteld omdat het materiaal en de kennis veranderd. Iets stug maar er is wel een duidelijke lijn in de opleidingen.
In maart konden we op voor het vervolg tot instructeur. Een week naar Duitsland voor verdieping van de theorie en toetsing. Hier hebben we ons in de winter op voorbereid.
De week eindigde met een spannende toetsing voor een commissie. Daar werden we mondeling getoetst op de theoretische kennis. Antwoorden moest op de manier zoals we dat in het bijzijn van deelnemers zouden doen. Om Duits instructeur te kunnen worden moet je veel kennis hebben van de meteorologie, aerodynamica, materialen, vliegpraktijk, regels, navigatie en luchtrecht. Omdat het brevet ook in Oostenrijk geldig is kennen we nu ook het Oostenrijkse luchtrecht van onder tot boven.
Aan de hand van een film die je zelf over jezelf moet maken moesten we onze eigen manier van vliegen tonen. Op deze film toonden wij verschillende starts, B-stall, inklapper en een 8 binnen 22 seconden. Al deze oefeningen op de manier volgens DHV Lehrmeinung. Deze filmpjes werden in de toetsing beoordeeld.
Na een intensieve tijd zijn wij dan nu geslaagd voor de opleiding tot Duits instructeur bij de DHV en daar zijn we trots op.